24 Mar
24Mar

תוכנית שגרירים - אחד הפרויקטים שמניב ROI גבוה ביותר לגיוס ושימור עובדים, כחלק מתוכנית מיתוג מעסיק מקיפה! 

במיוחד בתקופה זו, כשברקע גל ההתפטרות הגדול, שינוי צרכים והעדפות של עובדים, עבודה היברידית ואתגר עבודה משותפת של מספר דורות בארגון.

תוכנית שגרירים תסייע בבניית אמון בין מחפשי עבודה לארגון, תסייע בהרחבת החשיפה האורגנית (חינמית) למשרות בארגון, תיצור חיבור גבוה עם העובדים ותסייע בשיקוף החיים בארגון באופן אמין.

 יתרונות אלו יתרמו להפחתה בעלויות הגיוס, קיצור משך זמן הגיוס ויסייעו לשימור העובדים בארגון.

למה? כי מועמדים פוטנציאלים סומכים על מידע המגיע מעובדי החברה פי 3 יותר (!), מאשר על מידע המופיע באתר החברה בנוגע לחוויות העבודה בארגון. 

עובד מעורב (Engaged) הוא השגריר הטוב ביותר לקידום ערכי הארגון פנימה והחוצה, מאחר ועובד המחובר לערכי הארגון ושמרגיש תחושת שייכות יקדם באופן טבעי ואותנטי את הארגון וימליץ עליו לחברים, בני משפחה, ברשתות החברתיות וכו'.. 

 אז איך מתחילים?

קודם כל זהו והגדירו את צרכי הארגון ואת המטרות שתוכנית השגרירים אמורה לשרת. סוג ותוכן התכנית יהיו בהתאמה לכך.

האם מטרת התוכנית לסייע בגיוס מועמדים פוטנציאליים? להעלות את המודעות (Awareness) למותג? לחזק את מחוברות העובדים? או שילוב של שלושתם יחד?

עם הבנת הצורך והמטרה תוכלו לבחור את סוג התוכנית שגרירים שמתאימה לצרכים שלכם (או לשלב בין כמה סוגים), ולהגדיר מטרות ברורות שיעזרו לכם לעקוב אחר התקדמותה ולמדוד את הצלחתה.

סוגי תוכניות שגרירים: 

שגרירי ברנד (Brand)- אלו שגרירים שתורמים לבניית מודעות (Awareness) למותג ברשתות החברתיות. לרוב, הם יספרו על חיי העבודה בארגון ואף ישלבו סיפורים מחייהם האישיים. 

טיפ מאיתנו: כדאי ליצור מאגר פוסטים שתמיד אפשר לחזור אליו בנוסף, להנחות את השגרירים להשתמש באותו האשטאג.

הכשרות מומלצות: אומנות הסטוריטלינג, מיתוג אישי ברשת, כתיבה יוצרת ומחסומי כתיבה, צילום ועריכה מהסמארטפון.

שגרירי קהל יעד אלו שגרירים מעולם תוכן מקצועי ספציפי, למשל עובדים ממחלקת ה-R&D התורמים לחשיפת הטכנולוגיה והעשייה המקצועית בחברה, בפני מועמדים פוטנציאליים, כשישתפו וישתתפו בפודקאסטים מקצועיים, מיטאפים וכנסים. 

טיפ מאיתנו: מומלץ גם שהשגרירים יכתבו לבלוג החברה שמקושר לאתר הקריירה ומיועד גם הוא לחשוף מועמדים לעשייה ולטכנולוגיה איתה יעבדו כשיצטרפו לחברה.

הכשרות מומלצות: כתיבת תוכן, עמידה מול קהל, בניית הרצאה, כתיבת תקציר הרצאה, הכנה לראיון בתוכניות אירוח. 


דוגמא מחברת Riskified


שגרירי מוצראלו שגרירים למטרת קידום מוצר החברה במטרה לחשוף גם מועמדים פוטנציאליים למהות העשייה בארגון. הם יספרו על המוצר ועל התרומה שלו למשתמשי הקצה, ישתפו בפיצ׳רים חדשים ולעיתים אף ינהלו אינטראקציה עם קהילת משתמשים לקבלת פידבק ושיפור המוצר. כל אלו, תורמים לחשיפה ומיצוב המוצר כמשמעותי למשתמש קצה, וזה חשוב כי אנחנו יודעים ממגוון סקרים שעובדים מעדיפים משמעות על פני מגוון פרמטרים אחרים, בינהם שכר

הכשרות מומלצות: כלים לניהול קהילה על בסיס הפלטפורמה הנבחרת, כתיבת תוכן, יצירת ניוזלטרים ועוד.

בתמונה עובדת Orcam אותם ליווינו בתהליך מיתוג מעסיק, מספרת בגאווה על כניסת החברה לרשימת 100 ההמצאות הטובות ביותר לשנת 2021. 

שגרירי מותג משולב קמפיין קהל יעד ברשתותאלו שגרירים שתורמים לחשיפת מודעות (Awareness) למותג לקהל יעד מטורגט ברשתות החברתיות, באמצעות פרוייקט ממוקד ונקודתי של קמפיינים ממומנים - כשאין זמן / משאבים לבנות תהליך שגרירים שלם.

טיפ מאיתנו: אנחנו כבר מבינים שמועמדים פוטנציאליים רוצים להכיר את חוויית העבודה בארגון והדרך המועדפת עליהם היא שיחה עם עובדים בארגון. לכן, מתוך ניסיון שצברנו בפרויקטים דומים בהם ליווינו את לקוחותינו, אנו ממליצים ליצור קמפיין ממומן המטורגט ישירות לקהל היעד, במסגרתו נשים את עובדי החברה בפרונט עם מסרים על חווית העבודה.

לאחר בחירת סוג תוכנית שגרירים המשרתת את המטרות שלנו כארגון נתחיל בגיוס קבוצת השגרירים מתוך הארגון, נתמוך ונלווה אותם כקהילה פנים ארגונית. קהילה היא הדרך הנכונה לנהל את השגרירים הנבחרים תוך הקפדה על מתן כלים להצלחה במשימה והקפדה על תקשורת שוטפת ורציפה. 

אז איך עושים את זה? ראשית בואו נבין שזה מצריך התמדה, כמו רוב תהליכי מיתוג מעסיק גם תוכנית שגרירים היא ריצה למרחקים ארוכים.

הליווי שאנו מציעים כולל גיבוש תכנית מא׳ ועד ת׳, בנוסף ליווי צמוד ל owner התכנית, מתן עזרה ותמיכה לכל אתגר שעולה בדרך.

 יחד נבנה תוכנית שתרתום את ההון האנושי בארגון להיות שגרירים של המותג.

עד אז נמליץ על הפעולות הבאות:

1. התחילו במינוי owner לתהליך - מומלץ לבחור על בסיס הפרמטרים הבאים:

  • יכולת להניע אנשים 
  • מחוברת לעשייה הארגונית ולערכי הארגון
  • הכרות טובה עם פלטפורמות לניהול הקהילה
  • ניסיון ביצירת תוכן (כתיבה/וידיאו/סטילס,פודקאסט)
  • בעלי ניסיון בבנייה וניהול של תקציב
  • יצירתיות 
  • יכולת לעבוד באופן עצמאי וליצור מערכות יחסים עם ממשקים פנים ארגוניים

כמובן שיש עוד מאפיינים (בהתאם לתוכנית) אבל אלה העיקריים.

2. הקפידו לבחור שגרירים המגיעים ממגוון אוכלוסיות בארגון- עובדים חדשים, ותיקים דרג בכיר, ביניים וזוטר, וכמובן ממחלקות שונות.

3. בחרו פלטפורמה מתאימה לתקשר עם השגרירים- זו יכולה להיות קבוצת פייסבוק, וואצאפ, סלאק, טלגרם או כל ממשק פנים ארגוני שיש לחברה.

4. בנו גאנט עבודה והגדירו את כמות ותדירות המפגשים- מומלץ לשריין יום ושעה קבועים כדי לתת את המסגרת המתאימה לתכנית ולהימנע מהברזות. זו התחייבות, אבל התחייבות מהנה ביותר שבמהלכה העובד יוצא מסופק מהעשייה ומחכה למפגש הבא. בהתאם לצורך ולסוג השגרירים, בנו גם גאנט תוכן שיועבר במפגש.

מומלץ לשריין מומחים שיגיעו להדריך את השגרירים. מעבר לתוכן רלוונטי שהמומחים יעבירו, אנחנו רוצים ליצור תחושה אקסקלוסיבית שמי שבחרו להשתתף בתוכנית מקבלים ערך גבוה, לומדים ומתפתחים מבחינה מקצועית ואישית.

5. תחזקו- תדאגו לעקוב אחר ההתקדמות האישית והמוטיבציה של כל אחד. תנו שיעורי בית, אבל מהסוג שכיף לעשות. צרו מפגשים לא פורמליים כמו למשל הפסקת קפה במהלך יום העבודה כדי לעזור לקהילה להתגבש. תעצימו את העשייה שלהם באמצעות תקשורים בתוך הארגון ואל תשכחו להקשיב ולקבל פידבק מהשגרירים, הם יכוונו אתכם הכי טוב ויגידו מה חסר להם ומה הם עוד היו רוצים לקבל כדי להצליח במשימה וגם להנות מהדרך.

ועכשיו, כשאתם מבינים איך לבנות תוכנית שגרירים, כדאי גם לדעת כיצד למדוד את הצלחתה. 

עקרונות למדידת הצלחת תוכנית שגרירים:

השתמשו בכל שיטה שעובדת לכם okr/kpi אבל העיקר, שלא תגיעו לסוף התכנית מבלי לחשוב על הדברים מראש ותישארו עם השאלה מה זה נתן לנו כארגון. 

התמורה שהארגון מפיק מניהול נכון של תוכנית שגרירים תהיה בעלת ערך גבוה מההשקעה. 

הצלחה בסושיאל- נתונים כמותיים הם נתונים שיחסית קל להגיע אליהם בערוצי הסושיאל של השגרירים. נחפש את רמת האינגייג׳מנט של הפוסטים שהועלו ונספור את כמות הלייקים, הקליקים, התגובות, משך צפייה בסרטונים וגם את נתוני החשיפה שהפוסט הגיע אליו.


פניות וקו״ח- ניתן להשוות בין כמות הפניות שמגייסות מקבלות ממועמדים וכמות קורות החיים שהתקבלו לאחר או במהלך התכנית לעומת אותה תקופה בשנה שעברה. נכון שלא ניתן לדעת בוודאות את הגורם המשפיע אך ניתן להעריך שמדובר במאמצים הגדולים של הארגון להכשרת השגרירים ולפעילותם במדיה.

בדיקת המצב הפנים ארגוני- ניתן להעביר סקר ארגוני או ליצור קבוצות מיקוד על מנת לבחון תחושות של גאווה ארגונית, שייכות לארגון, חיבור לערכים, לתרבות הארגונית חיבור לעובדים ועוד. גם את הבדיקה הזו נבצע פעמיים, לפני תחילת התכנית ואחריה על מנת לבדוק האם המדדים השתנו והתכנית הצליחה להשפיע על מיתוג המעסיק הפנימי.

 טיפ למתקדמים: זוהי מדידה שבה נבחן את המאמצים שלנו להגברת המודעות לארגון. בשיחת טלפון ראשונה שבה המגייסת מתקשרת למועמד ניתן לתעד את רמת ההיכרות של המועמד עם הארגון, האם שמע על הארגון? ואם כן מאיפה. אם הצלחנו, נשמע הרבה משפטים בסגנון  ״כן ראיתי את x שעובד אצלכם, הוא פרסם ש…״.

לסיכום, בניית תוכנית שגרירים מוצלחת ובעלת אימפקט מצריכה עבודה מדויקת והתמדה - כמו רוב תהליכי מיתוג מעסיק שהם ריצה למרחקים ארוכים. 

לא תמיד קיימת בארגון הפונקציה עם הפנאי והניסיון הנחוצים, הליווי שאנו מציעים כולל גיבוש תוכנית שגרירים מקיפה - מהבנת הצורך ועד מעקב שוטף על התכנית, ליווי צמוד ל owner התוכנית, מתן סיוע ותמיכה לכל אתגר שעולה בדרך.

כאן ניתן ליצור קשר לקבלת פרטים בנושא בנייה וליווי תוכנית שגרירים. 

בהצלחה!!





הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.